سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شهر...


لینک دوستان

احسان پرسا
پویش دعوت از خاتمی
حسین ناصری ذاکر
صنعت ساختمان

تعداد بازدید

v امروز : 1 بازدید

v دیروز : 15 بازدید

v کل بازدیدها : 67658 بازدید

فهرست موضوعی یادداشت ها

87/2/26 :: 7:29 عصر

در پاسخ به اعلامیه دولت در رابطه با حساب ذخیره ارزی به عنوان کسی که مدتی نماینده وزارت امور اقتصادی و دارایی در هیات امنای حساب ذخیره ارزی بود از اطلاعیه دولت در مورد تخصیص ارز به بخش خصوصی شگفت زده شده و در پاسخ به آن مطالب زیر به آگاهی رسانده می شود. تبدیل دلارهای نفتی به تاسیساتی که درآمد پایدار برای کشور ایجاد کند از آرزوهای دیرینه مردم ایران بوده است زیرا همه می دانند که درآمدهای نفت ناپایدار و پایان پذیرند. وزیر پیشین صنایع و معادن در یک سخنرانی اظهار داشتند که از مجموعه درآمد ناشی از فروش نفت در طول برنامه پنج ساله سوم توسعه که بالغ بر 103 میلیارد دلار بود تنها 2/6 میلیارد دلار آن از طریق حساب ذخیره ارزی به سرمایه گذاری های مولد پرداخت شد. به عبارتی اگر حساب ذخیره ارزی نبود، چنین اتفاقی هم روی نمی داد. سایر پروژه های اجرا شده در بخش نفت، پتروشیمی، فولاد، آلومینیوم، مس و نیروگاه های برق از طریق فاینانس یا اخذ وام از کشورهای دیگر تامین اعتبار شده است. تاسیس حساب ذخیره ارزی تحقق آرزوی دیرینه مردم ایران بود. اهمیت آن به گونه یی بود که قانون برنامه چهارم توسعه به عنوان ماده یک آن قانون درآمد و در هر دو سال دولت نهم هر سال سهمیه مشخصی برابر با 8میلیارد دلار برای توسعه صنعتی کشور از طریق قانون بودجه عمومی تخصیص داده می شد. جدول فوق عملکرد این حساب تاکنون را نشان می دهد. بر پایه اطلاعات غیررسمی وزارت صنایع و معادن عملکرد حساب ذخیره ارزی در سال 85 به 4/1 میلیارد دلار رسید و در سال 1386 تا پایان آبان ماه و با استناد به آمار رسمی معاونت ارزی بانک مرکزی حدود یک میلیارد دلار بوده است. در جدول مذکور مشاهده می شود که در سال 1382 در حالی که قیمت هر بشکه نفت حدود 20 تا 23 دلار بود، 5/2 میلیارد دلار به بخش خصوصی برای سرمایه گذاری های مولد اختصاص داده شد. حال برای نگارنده و سایر مردم ایران این پرسش شگفت انگیز وجود دارد که چرا به رغم شش برابر شدن قیمت نفت، میزان ارز تخصیصی به سرمایه گذاری های مولد تا این اندازه کاهش یافته است. اطلاعیه دولت کلی و بدون ذکر آمار و ارقام است. اگر دولت واقعاً قصد شفاف سازی در ارائه اطلاعات دارد باید وارد جزئیات شده و نام پروژه ها و مبلغ ارز تخصیصی به آنها که ادعا شده 5/2 برابر آخرین سال دولت آقای خاتمی است را برای مردم و متخصصان کشور روشن کند.

بهمن آرمانی


نوشته های دیگران ()

87/2/22 :: 9:31 عصر

حجت‌الاسلام مهدی کروبی با اشاره به سخنرانی احمدی‌نژاد در دانشگاه کلمبیا گفت: «‌باید بگویم چند دیپلمات ایرانی به خاطر آن موضوع (سخنرانی احمدی‌نژاد در دانشگاه کلمبیا) ضمن ابراز تأسف به من گفتند که آن سخنان آبروی ما را برد. با این همه، آقای رئیس‌جمهور می‌گویند که در آن ماجرا، امام زمان (عج) مسأله را هدایت می‌کرد».

به گزارش آفتاب به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی «اعتماد ملی»، مهدی کروبی طی سخنانی در اختتامیه نشست دو روزه رؤسای مناطق حزب اعتماد ملی، خطاب به رؤسای استانی این حزب اظهار کرد: «شرایط سختی داریم و تلاش و کوشش در این شرایط ارزشمند است. امکانات زیادی نداریم و با هجمه‌هایی که از گوشه و کنار به ما وارد می‌آید، شرایط نامساعدی داریم، اما این زندگی سیاسی طبیعی است و آنقدر بدنمان آسیب خورده که این مسائل  برای ما عادی است».

وی افزود: «ما با دوستان زیادی ارتباط داریم، اما بسیاری از آنها نمی‌خواهند وارد تشکیلات شوند و احتیاط می‌کنند. بخش اعظم این نگرانی‌ها، مربوط به این است که صلاحیتشان رد شود یا شغلشان را از آنها بگیرند. کما این‌که افرادی بوده‌اند که به خاطر نزدیکی به حزب، کارشان را از دست داده‌اند. به هر حال باید تحمل کرد و ما از این تلاش‌ها تقدیر و تشکر می‌کنیم».

وی خاطرنشان کرد: «در شرایط کنونی، مهمترین موضوع ما، کار تشیکلاتی و حزبی است، صریح و روشن بگویم؛ وقتی این کار را برنامه‌ریزی کردم (تشکیل حزب اعتماد ملی) طبق معمول متعارف، من نباید این کار را می‌کردم. اگر زمان اول انقلاب بود و ما هم میانسال بودیم و رهبران حزب هم شخصیت‌هایی مثل بهشتی و‌ هاشمی بودند وضعیت تفاوت می‌کرد، اما با اوضاعی که در کشور بود، من احساس کردم ناچارم آنچه آبرو، پشتوانه و عقبه خودم است، متعلق به جمهوری اسلامی است و باید آن را در این راه مصرف کنم. بزرگانی هم مکرر به من توصیه کردند که تو خودت را منحصر به یک حزب نکن، زیرا کار حزبی برای شما خطرناک و ممکن است برخی افراد از حزب شما سوءاستفاده کنند، اما من احساس کردم در دو راهی هستم یا باید کار سیاسی کنم یا کنار بروم».

دبیرکل حزب اعتماد ملی یادآور شد: «بالاخره من تصمیم گرفتم حرکت جدیدی را آغاز کنم، زیرا احساس کردم نسبت به امام(ره)، کشور، شهدا، سابقه خود و حتی نسبت به کسانی که در انتخابات ریاست‌جمهوری به من رأی داده‌اند، تعهد دارم؛ برای همین، حزب اعتماد ملی را تشکیل دادم. کار ما هم کار حزبی و تشکیلاتی است. ممکن است با بسیاری افراد ارتباط داشته باشیم، اما آنها نخواهند وارد کار تشکیلاتی و حزبی منسجم شوند. در آن صورت رفاقت ما بر سر جای خود خواهد بود، اما کسانی که داخل حزب هستند باید دیدشان به حزب باشد و کارها را به صورت حزبی انجام دهند».

وی در ادامه با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری نهم گفت: «اقبال عظیم مردم به ما اصلاح‌طلبان، تبلورش در انتخابات ریاست‌جمهوری آقای خاتمی بود، اما پس از ایشان، آقای احمد‌ی‌نژاد بر سر کار آمد. من این را ساده نمی‌بینم که فردی با سابقه انقلابی که دو دوره رئیس مجلس است، داوطلب ریاست‌جمهوری است، اما کسی دیگر رأی می‌آورد که چندان سابقه‌ای هم ندارد».

دبیرکل حزب اعتماد ملی با تأکید بر این‌که در انتخابات ریاست‌جهموری دهم باید فعالیت‌ها به طور کامل در اختیار حزب باشد، گفت: «نمی‌شود جای دیگر به ما خط بدهند، یادتان باشند که کار تشکیلاتی آبرو و سرمایه معنوی ماست. تا کار حزبی نشود، اگر پیروزی هم نصیبمان شود باز وضعیت به همین منوال خواهد بود. البته ما باید ارتباط تنگاتنگی با دیگر احزاب اصلاح‌طلب داشته باشیم، اما قطعا به حزب خود بیش از پیش باید اهمیت دهیم».

وی افزود: «شاهد خواهیم بود، همان قضیه‌ای که در انتخابات ریاست‌جمهوری نهم اتفاق افتاد با شرایطی دشوارتر تکرار می‌شود. ما اکنون چیزی در اختیار نداریم باید سخت بایستیم. ممکن است بتوانیم قدرت را به دست بگیریم و ممکن است نتوانیم. من پیش از انتخابات مجلس هشتم گفته بودم که به هر حال پس از انتخابات، هم رویش داریم و هم ریزش. به هر حال، کار ما یک کار درازمدت است و باید یک فکر و‌اندیشه را جا بیندازیم، تا روزی که جمهوری اسلامی برقرار است و صحبت از رأی مردم می‌شود و مسئولانی هم سرکار هستند که هرچند به آن‌ها اشکال داریم، مورد قبولمان هستند، فعالیتمان را رها نمی‌کنیم، زیرا انقلاب متعلق به همه است».

کروبی در ادامه گفت: «یک تشکیلات حزبی باید مستقل تصمیم بگیرد. البته نباید اختلافی میان احزاب اصلاح‌طلب بیفتد. دوستی‌هایمان به جای خواهد ماند، اما توجهمان باید به حزب و تشکیلات خودمان باشیم. نمی‌توانیم وارد کاری شویم که نمی‌دانیم آخرش چه می‌شود. وارد انتخاباتی نمی‌شویم که ندانیم قرار است چه اتفاقی در آن بیفتد. حتما باید با دیگران هم تعامل داشته باشیم، اما نباید کارتشکیلاتی و حزبی را هم فراموش کنیم».

دبیرکل حزب اعتماد ملی همچنین خطاب به اعضا و رؤسای استانی این حزب گفت: «من اشکال‌ها و ضعف‌ها را می‌پذیرم، اما واقعیت این است که با توجه به موانع و مشکلات، باید به کار و تلاش دیگران اهمیت دهیم و کمک کنیم تا به نقطه خوبی برسیم. شما هم باید بیش از پیش به حزب اهمیت دهید و برای آن وقت بگذارید».

همچنین دبیر کل حزب اعتماد ملی با اشاره به سخنان اخیر فرمانده کل سپاه مبنی بر تجدیدنظر در مأموریت‌ها و ساختار داخلی سپاه پاسداران، خواستار توضیح فرمانده کل سپاه درباره انگیزه این تغییرات شد.

وی گفت: «اصل و کلیت این موضوع را قبول داریم که وظیفه سپاه پاسداران، حفاظت از اصل انقلاب اسلامی است، اما به نظر می‌رسد که ایشان در سخنان خود بر این موضوع تأکید کرده‌اند که سپاه تنها نیرویی نظامی نیست و آیا می‌توان از صحبت‌های فرمانده محترم سپاه اینچنین برداشت کرد که سپاه می‌تواند در مسائل سیاسی چون انتخابات دخالت کند؟ آیا منظور این است که اگر دو نفر در عرصه انتخابات به رقابت با یکدیگر می‌پردازنند، باید این نیرو به نفع یک نفر وارد عرصه شود؟ این موضوع نگرانی‌هایی را برای من ایجاد کرده است».

وی افزود: «باید در این باره توضیح داده شود که منظور از تجدیدنظر در ساختار سپاه چیست؛ آیا منظور دخالت در اموری چون انتخابات است؛ بنابراین، باید در این باره توضیح دهید تا شایبه‌ای در این باره ایجاد نشود».

سخنان اخیر احمدی‌نژاد در جمع طلاب مشهد که گفته بود اعتقادم بر این است که امام زمان دارد مدیریت می‌کند نیز مورد انتقاد مهدی کروبی، دبیرکل حزب اعتماد ملی قرار گرفت.

 

کروبی با اشاره به سخنان وی گفت: «به نظر من اکنون مسأله‌ای عقیدتی برای ما ایجاد شده است و اوضاع به گونه‌ای شده که رئیس‌جمهور محترم می‌فرمایند امام زمان (عج) کشور را مدیریت می‌کند و این جای بسی تعجب دارد».

وی تصریح کرد: «هر دولتی که بر سر کار می‌آید، ما از خدا می‌خواهیم که این دولت موفق شود، ولی همواره هر دولتی با مشکلاتی روبه‌روست».

کروبی افزود: «امام (ره) دارای ویژگی‌هایی اخلاقی خاصی بودند و ایشان به عنوان یک مرجع تقلید و ولی فقیه الگوی همه قرار داشتند، ولی امروزه به گونه‌ای به تعریف خصایص امام (ره) می‌پردازند، جوانانی که ایشان را ندیده‌اند تصور دیگری از خصایص حضرت امام (ره) در ذهنشان ایجاد می‌شود».

وی افزود: «امروز نه تنها دیگر درباره حضرت امام (ره) صحبت نمی‌کنند بلکه اعلام می‌دارند که امام زمان (عج) مدیریت می‌کند‌ و این در ذهن مردم ایجاد می‌شود که آیا این که قیمت مسکن از سال گذشته تا به حال دو برابر شده است و این که مردم از تورم و گرانی آزار می‌بینند، به علت مدیریت امام زمان (عج) است. خدا بیامرزد پدر آقای مصباحی مقدم را که در این باره موضعگیری و اعتراض کردند».

وی گفت: «ما نباید مسائل را با یکدیگر قاتی کنیم. من زمانی که مدیر مجلس بودم یا در بنیاد شهید حضور داشتم و یا اینکه مدیر حج بودم، همواره دعا می‌کردم که خداوند من را هدایت کند؛ بنابراین، هر رخدادی بر عهده مدیریت ماست».

وی با اشاره به سخنرانی احمدی‌نژاد در دانشگاه کلمبیا و مواضعی که در این مورد گرفته است، گفت: «‌باید بگویم چند دیپلمات ایرانی به خاطر آن موضوع، ضمن ابراز تأسف به من گفتند که آن سخنان آبروی ما را برد. با این همه، آقای رئیس‌جمهور می‌گویند که در آن ماجرا امام زمان (عج) مسأله را هدایت می‌کرد».

کروبی خطاب به احمدی‌نژاد همچنین گفت: «بهتر است مشکلات را به خشکسالی، به آمریکا و یا دولت‌های پیشین حواله دهید؛ این راه منطقی‌تر و ساده‌تر است».

دبیر کل حزب اعتماد ملی افزود: «با این اوصافی که شما از امام زمان (عج ) می‌فرمایید، عده‌ای خواهند گفت: آقایی که هنوز نیامده، مدیریتش اینچنین است، بعد هم که بیاید چه خواهد شد و این با اعتقادات ما سازگار نیست مسائل فلسفی و اعتقادی برای برخی از مردم ملموس نیست، اما همه آنها وضعیت خراب اقتصادی را کاملا درک می‌کنند و هر کس که بگویید اوضاع خوب است برای آنها قابل قبول نخواهد بود».

دبیرکل حزب اعتماد ملی در پایان گفت: «هنوز برای انتخابات ریاست‌جمهوری تصمیمی نگرفته‌ام و آنچه نهایتا مورد نظر ما خواهد بود، تصمیم حزب است.

نوشته های دیگران ()

87/2/19 :: 10:51 عصر

 

ای مسافـــــر ز سفر خسته مشو راه دراز است هنوز

بیخبرمانده زسـر منزل واین قصه چو راز است هنوز

سنــــــگ خارا به ره و پای سفر نیست ترا چاره طلب

چاره گر عقل بداندیش شود ســـوز و گداز است هنوز


نوشته های دیگران ()

87/2/19 :: 10:29 عصر

جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که عمدتا عضو فراکسیون خط امام (ره) می باشند "بدنبال تداوم هتک حرمت و اهانت به بعضی از مراجع عظام تقلید توسط برخی روزنامه ها به ویژه آنها که با امکانات عمومی اداره می گردند و پیامدهای زیانبار ناشی از این شیوه ها " به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تذکر دادند.

در متن تذکر به صفارهرندی آمده است : متاسفانه در ادامه رویکرد اهانت به برخی از مراجع تقلید اخیرا تعدادی از روزنامه ها به وِیژه روزنامه کیهان که با هزینه بیت المال انتشار می یابد ، دوباره به حضرت آیت الله صانعی که از معتمدان حضرت امام بوده است ، اهانت صورت گرفته است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با سکوت از کنار قضیه عبور کرده است.

امضا کنندگان این تذکر عبارتند از :
قدرت الله علیخانی (نماینده بویین زهرا و آوج ) / علی عسگری (نماینده مشهد و کلات) / ولی الله شجاع پوریان (نماینده بهبهان) / محمدرضا تابش (نماینده اردکان) / حسین امیری (نماینده زرند) / ناصر نصیری (نماینده گرمی) / اسماعیل جبارزاده (نماینده تبریز) / هادی حق شناس (نماینده انزلی) / داریوش قنبری ( نماینده ایلام) / گرامی مقدم (نماینده بجنورد ) / آفریده (نماینده مشهد) / نوروززاده (نماینده اسفراین) / محمد قمی (نماینده پاکدشت) / جهانبخش امینی (نماینده کرمانشاه) / محمد علیخانی (نماینده قزوین) / مهرانگیز مروتی (نماینده خلخال) / محمد پورفاطمی (نماینده دشتی و تنگستان) / حبیب اسماعیل زاده (نماینده فلاورجان)/ وزیری (نماینده کهنوج) / محجوب (نماینده تهران) و چند امضای ناخوانای دیگر.


نوشته های دیگران ()

87/2/19 :: 10:21 عصر

مدیرعامل بنیاد باران با اشاره به برخی سخنان و واکنش ها به سخنان اخیر سید محمد خاتمی تاکید کرد: متاسفانه عده‌ای در داخل کشور با انگیزه‌ی سیاسی، آن هم دقیقا زمانی که مقام معظم رهبری صحبت از حسن ظن و همگرایی می‌کنند حرف بیگانه را ملاک قرار داده و به کسی که مردم ایران و دنیا ایشان را می‌شناسند تهمت‌های ناروا وارد می‌کنند که بدون شک اشتباه بزرگی را مرتکب می‌شوند.
مرتضی حاجی در گفت‌وگو با سایت باران اظهار داشت: آن‌چه که به عنوان صدور انقلاب در جمهوری اسلامی مطرح شده، صدور ارزش‌ها و فرهنگ انقلاب و پاسخ به کسانی است که سعی کردند آن (صدور انقلاب) را وارونه معنی کرده و از آن به عنوان چماقی علیه جمهوری اسلامی استفاده کنند. به طور مشخص برخی از سیاست‌مداران آمریکایی و اروپایی سعی می‌کردند این‌گونه القا کنند که صدور انقلاب ایران به مفهوم صدور جنگ و ساقط کردن حکومت‌هاست.
وی ادامه داد: آقای خاتمی در شرح خود بر این نکته تاکید کردند که انقلاب یک بنیاد فرهنگی دارد و با استقبالی که مردم از ارزش‌های آن در سراسر دنیا می‌کنند ایجاد تحول فکری و فرهنگی به طور طبیعی رخ خواهد داد و هم‌چنان که در برنامه‌ی چشم‌انداز، هدف ما این است که به کشور الگو در منطقه تبدیل شویم در این صورت طبیعتا به عنوان سرمشق و نمونه‌ی رفتار نیز برای سایر جوامع قرار خواهیم گرفت. بنابراین باید گفت مفهوم سخنان آقای خاتمی کاملا روشن و آشکار است اما این‌که عده‌ای می‌خواهند از آن سوءاستفاده کرده و حرف‌های دروغ و تهمت‌های ناروا به ایشان وارد کنند متوجه گوینده‌ی سخن نیست.
مدیرعامل بنیاد باران در ادامه تصریح کرد: طبیعتا ما از صدای آمریکا یا سایر رسانه‌های آمریکایی و وزارت خارجه‌ی این کشور توقع نداریم برداشت صحیحی از سخنان شخصیت‌های ما داشته باشند. او حرف خود رامی‌زند و از هریک از سخنان برداشت خود را دارد و منویات خاص خود را پی‌گیری می‌کند. اما در داخل کشور متاسفانه برخی با انگیزه‌ی سیاسی آن هم دقیقا زمانی که رهبری صحبت از همگرایی و حسن ظن می‌کنند حرف بیگانه راملاک قرار داده برای ایجاد اختلاف و جدایی بخشی از صاحبان انقلاب از آن، از جمله شخصیت معتبر و محترمی چون جناب آقای خاتمی که بدون شک باید گفت اشتباه بزرگی را مرتکب می‌شوند.
حاجی با انتقاد از خبری که از سوی خبرگزاری فارس در این زمینه منتشر شده بود، گفت: متاسفانه خبرگزاری فارس به جای آن‌که کمک کند به درستی تعبیر و از مفهوم واقعی آن دفاع کند و جواب وزیر کشورها و دولت‌هایی  که علیه ما رفتار خصمانه‌ای داشته و دارند به اتکای  تعاریف صحیح بدهد، گوینده‌ی این سخن درست را مورد خطاب و عتاب قرار داده است.
وی ادامه داد: مگر کسی گمان می‌کند صدور انقلاب غیر از تعریفی است که آقای خاتمی مطرح کردند؟ باید با کمال تاسف بگویم این نوع رفتارها تنها استفاده‌ی ابزاری از فضای سیاسی کشور است. با مبنای آن برخورد خطی و جناحی. همان چیزی که اخلاق و منش انسانی را فدای آن می‌کنند و برای از میدان به در کردن رقیب سیاسی خود که در داخل همین خانواده است از هر وسیله‌ی مشروع یا غیرمشروع استفاده می‌شود. اما آقای خاتمی از این‌گونه برخوردها لطمه‌ای نمی‌بیند.
مدیرعامل بنیاد باران با بیان این‌که آقای خاتمی بیش از سیاستمداران مطرح امروز کشور در گفتار خود مراقبت دارد و بر رعایت اخلاق، نزاکت، درستی و مستند بودن سخنان خود پایبند است، تاکید کرد: آقای خاتمی بر مبنای یقین و منطقی سخن می‌گویند و از این جهت ایرادی بر ایشان وارد نیست بلکه ایراد از بیگانه‌ای است که از این سخنان تعبیر وارونه کرده و خواسته‌ی خود را دنبال می‌کند و عده‌ای نیز در درون،  دست و پای خود را گم می‌کنند و گفته‌های بیگانگان را مستمسکی قرار می‌دهند تا برای آن‌که از شکل‌گیری وحدت جلوگیری کرده و یا به رقیب آسیب وارد کرده تا در آینده‌ای که نگران آن هستند برای رقیب خود پرونده‌سازی کنند.
حاجی در ادامه گفت: متاسفانه عده‌ای از نمایندگان مجلس جایی که باید تذکر داده و از اجحاف جلوگیری کنند و مسوولینی را که کشور را به لحاظ سیاسی و اقتصادی به چنین وضعیت بدی دچار کرده‌اند مورد سوال قرار دهند و در دفاع از حقوق مردم از ابزارهای نظارتی‌شان استفاده کنند ساکت هستند. حال این عده برای آن‌که بگویند ما هم هستیم و در پرونده‌ی خود، کاری را ثبت کنند، به متهم کردن کسی که مردم ایران و دنیا ایشان را می‌شناسند می‌پردازند. البته این هم راهی است برای اظهار وجود


نوشته های دیگران ()

87/2/19 :: 5:36 عصر


اعظم ویسمه: نمایندگان روحانی مجلس هفتم با اعتراض شدید‌اللحن نسبت به اظهارات محمود احمدی‌نژاد در جمع طلاب مشهد خواستار واکنش حوزه‌های علمیه و مراجع تقلید به این سخنان شدند.

انتقادات نمایندگان معمم از ابتدای جلسه علنی روز گذشته آغاز شد که بعضا با تشکیل تجمعات چندنفره در صحن علنی مجلس اظهاراتی را در میان خود رد و بدل می‌کردند. این اعتراضات محدود به صحن علنی نبوده و با پیگیری در راهروهای پارلمان معلوم شد روحانیون مجلس نسبت به اظهارات اخیر محمود احمدی‌نژاد در جمع طلاب مشهد که دوشنبه‌شب از صداوسیما پخش شد، معترض هستند.

احمدی‌نژاد در این جلسه سخنرانی گفته بود: «امام زمان دارد جهان را مدیریت می‌کند و ما داریم می‌بینیم دست هدایت آقا امام زمان در همه امور کشور نمایان است.»

علی عسگری نماینده مشهد و مخبر فراکسیون حزب‌الله مجلس اولین نماینده معممی بود که در گفت‌وگو با کارگزاران به اظهارات احمدی‌نژاد واکنش نشان داد و گفت: «مطمئنا اگر در آن جلسه در جمع طلاب روحانیون بلندپایه و یا آیت‌الله طبسی (تولیت استان قدس رضوی) حضور داشتند این اظهارات را بدون پاسخ نمی‌گذاشتند.»

عسگری ادامه داد: «من وظیفه رئیس‌جمهور را نظریه‌پردازی و دخالت در امور دینی نمی‌دانم اما مشخص نیست ایشان چرا سعی دارند در امور دینی نظریه‌پردازی کنند.» وی با انتقاد از اظهارات احمدی‌نژاد در خصوص مدیریت امور کشور توسط امام زمان تصریح کرد: «شاهد هستیم آقای احمدی‌نژاد نحوه مدیریت خود در کشور را مدیریت آقا امام زمان به اذهان القا می‌کنند. خوب نیست بگوییم اگر مدیریت آقا امام زمان این است باید متصدیان حوزه و دین چاره‌اندیشی و درمان کنند.» انتقادات به اظهارات احمدی‌نژاد به همین جا خلاصه نشد، بسیاری از نمایندگان مجلس معتقد بودند رئیس دولت نهم با این اظهارات سعی در سرپوش گذاشتن بر ضعف‌های خود در نحوه مدیریت امور دارد.

از این رو عسگری به احمدی‌نژاد توصیه کرد: «بهتر است ایشان پاسخگوی مسائل مبتلابه جامعه مانند گرانی و تورم باشد و تکیه‌گاهشان بر عرش نباشد، زمینی فکر کنند و به مدیریت امور اجرایی بپردازند.»

نماینده مشهد ادامه داد: «مردم از رئیس‌جمهور انتظار تضعیف امور دینی را ندارند، اساتید اخلاق و نظریه‌پردازان بحمدالله در حوزه‌ها زیاد هستند و می‌توانند پاسخگوی مسائل دینی باشند. ایشان به رفع مشکلات اقتصادی مردم بپردازند.» پیش از این نیز احمدی‌نژاد هنگام حضور در سازمان ملل و دانشگاه کلمبیا اظهار داشته بود که جلسه توسط امام زمان اداره می‌شده است.

احمدی‌نژاد در جلسه سخنرانی در جمع طلاب مشهد به این موضوع نیز اشاره داشته و گفته بود: «قضیه دانشگاه کلمبیا مگر چیزی جز مدیریت امام زمان بود؟ آنها در 3 مرحله 3 دام گذاشته بودند برای ما. مرحله اول در فرودگاه بود که می‌گفتند نرو، قرار است هواپیما را مصادره کنند. مرحله دوم در دانشگاه کلمبیا و استقبال سرد سرویس دانشگاه بود که انتظار داشتند ما کنار بکشیم و برویم. مرحله سوم هم همان توهین‌ها بود که 28 دقیقه بدترین حرف‌ها را به ما زدند. خوبش این بود که در آخر گفتند حالا به مزخرفات این آقا گوش می‌کنیم. آنها می‌خواستند که من تعادل عصبی خودم را از دست بدهم و همان‌جا بروم، ولی من خندیدم و سخنرانی هم کردم و دیدید که گفته شد 500 میلیون بیننده داشته است. این چیزی جز مدیریت آقا امام زمان است؟»

عسگری با اشاره به برخی اظهارات احمدی‌نژاد گفت که «امیدواریم پخش این سخنان از شبکه تلویزیونی اثر داشته و منجر به چاره اندیشی در حوزه‌های علمیه و نزد علما شود». اما محمود مدنی عضو کمیسیون اصل 90 مجلس با بیان این جمله که ما به نظارت ائمه معصومین در کلیه امور عالم قائل هستیم، افزود: «به نظر می‌رسد مطرح کردن اینکه همه امور جاری با عنایت ائمه اطهار است یک آسیب جدی داشته باشد و آن اینکه خطاهای مسوولین چه در مجلس، دولت یا قوه قضائیه به ساحت مقدس ائمه اطهار منتسب شود.»

به گفته مدنی، زمانی که مسوولین عملکردشان را به مقدسات دینی منسوب می‌کنند یک رابطه تقدس‌آمیز بین افراد و مبادی غیبی ایجاد می‌شود که راه نقد برای منتقدان را می‌بندد و زبان پرخاشگران نسبت به مسائل معنوی باز می‌شود.

حجت‌الاسلام مهدی طباطبایی نیز سخنان احمدی‌نژاد را بسیار بد و غیرقابل دفاع توصیف کرد. او که برخی از جملات احمدی‌نژاد را یادداشت کرده بود، یادداشت خود را اینگونه برای کارگزاران خواند: رئیس‌جمهور با تمام قداستی که از خود ابراز می‌دارد به خود اجازه داده بگوید «در طول تاریخ همواره به انحای مختلف امورات جهانی را امام زمان اداره کرده است.» یا در جایی می‌گوید: «همه شیاطین عالم از اول تاریخ به دنبال این بودند که چنین پیوندی رخ ندهد».

طباطبایی ادامه داد: در واقع آقای احمدی‌نژاد خود را جزء پیوندشدگان با آقا امام زمان می‌داند، در حالی‌که ما در دعای شعبانیه می‌خوانیم: خدایا، ما را به نحوی قرار ده که مورد لطفت باشیم؛ نه اینکه مدعی باشیم این پیوند رخ داده است. احمدی‌نژاد در بخش دیگری از اظهاراتش در مورد حمله آمریکا به عراق گفته است: «در ظاهر همه فکر می‌کنند که آمریکا برای چپاول عراق به این کشور حمله کرد، ولی این طور نیست، آنها تحلیل داشتند، آنها مطلع شده بودند که قرار است در این منطقه اتفاقاتی بیفتد. آنها فهمیدند که دست الهی قرار است از این منطقه بیرون بیاید (منظور امام زمان است) برای همین حمله کردند تا جلویش را بگیرند.» به گفته طباطبایی، اینگونه اظهارنظر در مورد امام زمان موجب بی‌اعتمادی جوانان می‌شود زیرا ممکن است تصور شود تمام معضلات فعلی که به دست مجریان رخ می‌دهد با هدایت امام زمان است. طباطبایی سپس احمدی‌نژاد را مورد کنایه قرار داد و گفت: البته اگر لطف الهی نبود حضرت‌عالی (رئیس‌جمهور) با آن همه گفتار غیرواقعی نمی‌توانست به این قدرت ادامه دهد. غلامرضا مصباحی‌مقدم دیگر روحانی مجلس بود که نسبت به اظهارات احمدی‌نژاد واکنش نشان داد. او گفت سخنرانی شب گذشته آقای رئیس‌جمهور را گوش کردم. به نظر می‌آید که این سخنرانی درصدد بیان پشتیبانی و حمایت از سوی خدا و بقیه‌الله‌الاعظم بود و این امری بدیهی است. اما اگر مقصود احمدی‌نژاد از این سخنان این باشد که امام زمان از رفتارهای دولت حمایت می‌کند، صحیح نیست.

مصباحی‌مقدم تاکید کرد قطعا امام زمان تورم 20 درصدی، گرانی‌ها و خیلی اشتباهات را بر ملت نمی‌پسندد. وی ادامه داد: اگر اظهارات احمدی‌نژاد در مورد مدیریت امور را به مدیریت درست از سوی ایشان تعبیر کنیم باید بسیاری از اشتباهات را پای امام زمان بگذاریم که این لطمه جبران‌ناپذیری به اعتقادات جوانان می‌زند.


نوشته های دیگران ()
<   <<   6      

لیست کل یادداشت های این وبلاگ


منوى اصلى

خانه v
شناسنامه v
پارسی بلاگv
پست الکترونیک v
 RSS  v

درباره خودم

لوگوى وبلاگ

شهر...

پیوندهای روزانه

template designed by Rofouzeh