سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شهر...


لینک دوستان

احسان پرسا
پویش دعوت از خاتمی
حسین ناصری ذاکر
صنعت ساختمان

تعداد بازدید

v امروز : 0 بازدید

v دیروز : 4 بازدید

v کل بازدیدها : 67642 بازدید

فهرست موضوعی یادداشت ها

87/5/21 :: 10:25 عصر

در حالی که هنوز مباحث مربوط به حواشی جلسه رأی اعتماد نمایندگان به سه وزیر کابینه، در مجلس، رسانه‌ها و نیز برخی محافل سیاسی ادامه دارد، اخبار رسیده از راهروهای مجلس از بازار گرم طرح‌های استیضاح برخی وزرا در بین نمایندگان مجلس حکایت دارد.

به گزارش خبرنگار «تابناک»، برخی نمایندگان مجلس هشتم شورای اسلامی، اکنون در حال جمع‌آوری امضا برای پنج طرح استیضاح وزرای دولت نهم هستند. این در حالی است که تاکنون تعداد 9 عضو هیأت وزیران دولت نهم تغییر کرده است و اگر این تغییرات به تعداد 11 وزیر برسد، طبق قانون اساسی، هیأت وزیران باید دوباره از مجلس شورای اسلامی رأی اعتماد بگیرد.

بنا بر این گزارش، از جمله طرح‌های استیضاح مطرح شده در بین نمایندگان، طرح استیضاح وزرای آموزش و پرورش، بازرگانی، ارتباطات و بهداشت و درمان است که استیضاح علی‌احمدی با 81 امضا، دارای بیشترین امضا و طرح استیضاح باقری لنکرانی اکنون دارای 35 امضاست.


بنا بر قانون اساسی، برای استیضاح هر وزیر، امضای 10 تن از نمایندگان مجلس کفایت می‌کند.
بنا بر شنیده‌ها، دلیل اصلی استیضاح علی‌احمدی، بلاتکلیفی تعداد زیادی از معلمان حق‌التدریسی است.

این در حالی است که برخی نمایندگان مجلس خواستار بررسی و ارزشیابی مدرک تحصیلی کردان، وزیر کشور شده‌اند و مطرح کرده‌اند که اگر وزیر علوم از این کار سر باز زند، طرح استیضاح زاهدی اصل نیز به جمع طرح‌های استیضاح افزوده خواهد شد.

گفتنی است، تاکنون وزرای نفت، اقتصاد، کشور، راه و ترابری، آموزش و پرورش، رفاه، تعاون  و صنایع همگی توسط خود دولت برکنار شده‌اند.


نوشته های دیگران ()

87/4/20 :: 9:52 عصر

دکتر احمدی‌نژاد در بخشی از اظهاراتش گفت: در هسته‌ای می‌آمدند ما را دور بزنند. می‌خواستند به خیال خودشان در مسئله هسته‌ای بین احمدی‌نژاد و رهبری فاصله بیندازند، اما خیلی احمق هستند. ما خدمت آقا می‌نشستیم و خاطره می‌گفتیم و به حماقت آنها می‌خندیدیم.

 

 شب گذشته بار دیگر در ساعت 23، شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی به پخش یکی از سخنرانی‌های رئیس‌جمهور پرداخت که حدود چهل روز پیش در جمع فرماندهان نیروی مقاومت بسیج ایراد شده بود.

به گزارش خبرنگار «تابناک»، دکتر احمدی‌نژاد در این نشست، اخبار داغ خود را برای فرماندهان سپاهی بازگو کرد که یکی از آنها مربوط به عکس یادگاری یک فرمانده آمریکایی با وی در عراق بود.

وی با اشاره به یک خبر داغ اظهار داشت: او دوباره فرماندهانش را جمع کرده تا ترقه‌ای در ایران بیندازند. من او را نصیحت می‌کنم، کارت تمام است. حتی اگر یک موشک کوک کنی، کسی را پیدا نمی‌کنی که شاسی آن را فشار دهد. چرا کسی حرف او را نمی‌خواند.

رئیس‌جمهور برای نمونه گفت: سال گذشته که به عراق رفته بودم، گفتند یکی از فرماندهان اشغالگران، علاقه دارد شما را ببیند. گویا مرخصی او هم رسیده بود. مثل خودمان که پس از 45 روز در جبهه مرخصی می‌رفتیم، اما او یک ماه مرخصی را عقب انداخته بود تا ما را ببیند و من هم گفتم، بیاید. وقتی آمد پیش ما گفت: افتخار می‌کنم با شما هستم. شما در دل ما جا دارید. وی سپس از من درخواست کرد با من عکس یادگاری بگیرد و گرفت و سپس معاونش هم همین‌طور. من زدم پشتش و تشویقش کردم و گفتم هوای مردم عراق را داشته باشید.

احمدی‌نژاد همچنین گفت: یک خبر دسته اول به شما بدهم. بوش دو سال است در آرزوی ضربه زدن به ایران است و خیلی دست و پا می‌زند تا ضربه کوچکی وارد کند. پارسال که آمد عراق، بلافاصله به استرالیا رفت. در عراق می‌خواست فرماندهان خود را وادار کند تا چیزی بیندازند به سمت ایران، اما پس از مخالفت فرماندهان قانع شد که تنها دیوار صوتی ایران را بشکند، اما چنان فرماندهان نظامی آمریکایی مستقر در عراق قدرت ایران را برای او توصیف کردند که او وحشت‌‌زده به استرالیا رفت.

رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به انتقاد یکی از چهره‌های سیاسی از اظهارات خود مبنی بر برنامه‌ریزی برای مدیریت جهان اظهار داشت: پیش از انقلاب دیگران برای ایشان یک خانه صد متری خریده بودند الان در قیطریه، فرمانیه یک خانه هفتصد متری دارد. حالا آمده می‌گوید کار به مدیریت جهان نداریم. ما که بخیل نیستیم، هفت هزار متری داشته باش.

دکتر احمدی‌نژاد در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: در هسته‌ای می‌آمدند ما را دور بزنند. می‌خواستند به خیال خودشان در مسئله هسته‌ای بین احمدی‌نژاد و رهبری فاصله بیندازند، اما خیلی احمق هستند. ما خدمت آقا می‌نشستیم و خاطره می‌گفتیم و به حماقت آنها می‌خندیدیم.

 
رییس‌جمهور در بخش پایانی اظهاراتش به تشریح موفقیتهای دولت پرداخت و گفت: رشد اقتصادی کشور برای دوسال پیاپی بالاتر از 7 درصد بوده و این درحالی است که بانک مرکزی و وزیر اقتصاد رشد اقتصادی سال 85 را 2/6 و این شاخص را در سال 86 7/6 درصد اعلام کردند. وی همچنین حمله شدیدی به اعضای سابق دولت خود کرد و آنان را عناصر متمرد خواند و از حمایت برخی از آنان انتقاد کرد.

گفتنی است، صداوسیما در بخش‌هایی از سخنرانی نیز چهره‌های بشاش فرماندهان سبزپوش بسیج را نشان می‌داد که مشغول شنیدن سخنان مهم رئیس‌جمهور بودند.
 

نوشته های دیگران ()

87/4/6 :: 10:22 عصر

پس از آنکه احمدی نژاد مدعی "شکست طرح ربودن خادم ملت در عراق" شد، دیروز وقتی خبرنگاران به او یادآور شدند ‏که این موضوع از سوی صاحبنظران داخلی و خارجی "مورد ابهام" و "تکذیب" قرار گرفته، خطاب به تکذیب کنندگان ‏گفت: "شما چه کاره‌اید این وسط؟ مگر به شما آسیبی رسیده است که دفاع می‌کنید؟"‏

رییس دولت نهم که پس از حضور در مراسم افتتاح "کد ایران" که طرح جایگزین کداقتصادی سابق است، توسط ‏خبرنگارانی محاصره شده بود که می خواستند نظر وی را درباره طرح ربودن او و تکذیب مسوولان عراقی در این مورد ‏بدانند، با بیان اینکه اظهاراتش "ربطی به مسوولان عراقی ندارد" ، صاحبنظران داخلی را نیز به "سخنگویی‎ ‎‏ مجانی برای ‏دولت آمریکا" متهم کرد. ‏

وی با اعلام اینکه "چون و چرای آن مشخص و روشن است"، گفت: "بالاخره بنده‎ ‎مطلبی را مطرح کردم که طرف اصلی ‏که دولت آمریکا بود و نمی‌توانست هیچ پاسخی در این خصوص دهد، نمی‌توانست این مساله‎ ‎را تکذیب کند و تکذیب هم نکرد.‏ ‏از این به بعد هم اگر حرفی بزند معلوم‎ ‎است این حرف از کجا بوده است و این اتفاق برای اولین بار رخ می‌دهد که خبری ‏راجع به‎ ‎عمل دولت آمریکا دادیم و برخی در عراق آن را تکذیب کردند که هیچ ارتباطی با آن‌ها‎ ‎نداشت. حرف ما هم به ‏سمت آنها نبود، به سمت بخشی از دولت آمریکا بود‏.‏"‏

رییس‌جمهور سپس از کسانی که در داخل کشور نسبت به طرح ترور وی در عراق ابراز تردید کرده بودند ، انتقاد کرد و ‏افزود: "اما بسیار خنده‌دار است که‎ ‎برخی در داخل کشور شروع به تکذیب کردند برای من جالب بود این‌ها به نمایندگی از ‏چه‎ ‎کسی تکذیب کردند و چه چیزی را تکذیب کردند و چرا این‌ها تکذیب کردند. ارتباط این‏ مساله با آن‌ها چیست؟ به نظر من ‏خیلی ناشی‌گری کردند، این‌ها‎ ‎دلشان برای چه کسی می‌سوزد؟ در سفر نخست‌وزیر عراق به ایران نیز عنوان کردم و گفتم‎ ‎اگر ماجرا تکذیب شود با جزئیات آن را منتشر خواهم کرد که بعد از آن اتفاقات دیگری‎ ‎در دنیا می‌افتد و آن‌ها نتوانستند ‏تکذیب کنند؛ اما در داخل گویی عده‌ای سخنگوی‎ ‎دولت آمریکا هستند و در این زمینه شروع به دادستان‌سرایی و مقاله‌نویسی ‏کردند و‎ ‎شروع کردند به شواهد آوردن و آن را تکذیب کردن. واقعا این یک سوال جدی است که اگر‎ ‎پاسخ داده شود خیلی از ‏مبهمات درگیری‌های سیاسی مصنوعی در داخل کشور روشن می‌شود"‏.

 

 احمدی نژاد در شرایطی تکذیب کنندگان طرح ترورش را چنین مورد انتقاد قرار می دهد که قرار نبود سخنان وی در جمع ‏اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به بیرون درز کند. در واقع او قرار بود سخنانی را بیان کند که بیشتر مصرف ‏داخلی دارد.‏

روز پنجشنبه گذشته در شرایطی که احمدی نژاد راهی قم می شد تا در جمع روحانیون سخنرانی کند سایت فردا با انتشار ‏خبری از "درخواست عجیب احمدی نژاد" از مسئولان این جلسه خبر داد. به نوشته این سایت ، "دکتر محمود احمدی‌نژاد، ‏رئیس جمهور کشور در تماس با مسئولان برگزاری اجلاس خواستار عدم حضور خبرنگاران در اجلاس شد".‏

با اینحا بعد از آن سایت خبری تابناک که به محسن رضایی از اصولگرایان منتقد دولت تعلق دارد مشروح سخنان احمدی ‏نژاد را به نقل از یک روحانی حاضر در این جلسه منعکس کرد که گفته بود: "براساس اطلاعات‎ ‎موثق، دشمنان طرح ‏ربودن و ترور خادم ملت را در سفر به عراق برنامه‌ریزی کرده بودند‏‎ ‎که به فضل الهی با تغییر یکی دو برنامه در اراده و ‏تصمیم آنها تزلزل ایجاد شد و‎ ‎وقتی متوجه موضوع شدند که عراق را ترک کرده بودیم و آنها همچنان مبهوت مانده‌اند."‏

این اظهارات احمدی نژاد به سرعت از سوی خبرگزاری ها پخش شد. روز بعد بود که برخی مسوولان و صاحبنظران ‏ایرانی و همچنین چند مقام عراقی موضوع را مورد "ابهام" و "تکذیب" قرار دادند. با این حال مشاور رئیس جمهور در ‏امور نیروی انسانی یک روز پس از اظهارات احمدی نژاد ، در تبریز خبر از خنثی شدن یک طرح دیگر "ترور احمدی ‏نژاد" اینبار در حاشیه اجلاس فائو در ایتالیا داد و گفت: "اقدامات آقای ‏احمدی نژاد طی سه سال گذشته موجب شد که منافع ‏نامشروع بسیاری از قدرت های خارجی و حتی محافل داخلی به خطر ‏افتاده و آسیب جدی ببیند از این رو برخی به فکر ‏برکناری یا ترور رئیس جمهور افتادند که افشای توطئه ربودن رئیس ‏جمهور در سفر به عراق و توطئه ترور ایشان در ‏اجلاس فائو از آن جمله است که هر دو نیز به خواست خداوند در نطفه ‏خفه شد."‏

‎‎

 ابراز تردید و تکذیب‎‎

 

از جمله کسانی که در مورد ادعای احمدی نژاد واکنش نشان داد علاءالدین بروجردی ، رییس کمیسیون امنیت ملی و ‏سیاست خارجی در مجلس هفتم و هشتم بود که در مورد طرح ربودن رییس جمهور در عراق ‏اظهار بی اطلاعی کرد و ‏سایت خبری فردا با اختصاص این عنوان که "دزدیدن احمدی نژاد بازهم تکذیب شد" به نقل از بروجردی نوشت: "کمیسیون ‏امنیت ملی هیچ گزارشی‎ ‎در خصوص ‏طرح ربودن احمدی نژاد در عراق دریافت نکرده است.‏ اگر‏‎ ‎گزارش طرح ربودن ‏احمدی نژاد در عراق به کمیسیون امنیت ‏ملی برسد حتما مورد بررسی‎ ‎قرار خواهد گرفت.‏"‏

غیر از وی ، غلامحسین کرباسچی هم پنج روز بعد از انتشار این خبر با تاکید بر اینکه اگر خبر درست است، پرسید: "چرا ‏اعتراضی به مجامع ‏مختلف صورت نگرفته و در سه هفته تهران چنین موضوع مهمی را مسکوت و بی عمل گذاشته و اگر ‏دقیق نیست چرا در ‏چنین حضور علما گفته شده ، چرا علما واکنشی انجام نداده اند. دو روزنامه دیگر منقد دولت هم در ‏مقالات خود طرح ترور ‏و ربایش رییس جمهور را مانند خیال پردازی های چاوز توصیف کرده و آفتاب یزد خواستار آن ‏شد که مشاوران رییس ‏جمهور مانع از سفر وی برای چهارمین بار به نیویورک شوند.‏"‏

اینچنین بود که احمدی نژاد دیروز به خبرنگاران گفت: "اجازه دهید به وقتش داستان را عنوان ‏می‌کنم، ولی باید به تبعات آن نگاه کنیم."


نوشته های دیگران ()

87/4/6 :: 9:52 عصر

با وجود آن‌که روز پنجشنبه دکتر احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور کشورمان در جمع علما اعلام کرد، در دولت گذشته نرخ رشد اقتصادی 2 / 4 درصد بوده و دولت نهم این نرخ را سال گذشته به 8 / 7 درصد رسانده است، تیم اقتصادی دولت، روایت متفاوتی از این موضوع کرده‌اند.

 با وجود ارایه این آمار از سوی بالاترین مقام اجرایی کشور، حسین صمصامی، سرپرست وزارت امور اقتصادی و دارایی درست سه روز پیش از آن، در جلسه تودیع و معارفه رئیس کل گمرک با اشاره به رشد 8 / 4 درصدی اقتصاد در سال 83، افزایش این نرخ را به 7 / 5 درصد در سال 84 یادآور شده و گفته بود: در سال‌های 85 و 86 به ترتیب، نرخ رشد اقتصادی ایران به 2 / 6 درصد و 7 / 6 درصد رسیده است.

جالب آن‌که در همین جلسه، رئیس سابق گمرک از فشارها برای آمارسازی خبر داد.

همچنین یک ماه پیش رامین پاشایی فام، معاون اقتصادی بانک مرکزی نرخ رشد اقتصادی کشور در سال 86 را 7 / 6 درصد اعلام کرد که به گفته او، نسبت به رشد 2 / 6 درصدی سال 85 نیم درصد افزایش نشان می دهد.

با این وصف، مشخص نیست راز تفاوت عمیق در آمارهای اعلام‌شده توسط تیم اقتصادی دولت با آنچه رییس جمهور بیان می‌کند، چیست؟

این در حالی است که نرخ رشد اقتصادی هر سال، یک آمار پایه‌ای و مهم است و احتمال اشتباه بیان کردن آن از سوی مسئولان بسیار پایین است.

از سوی دیگر، در حالی که رئیس‌جمهور کشورمان از کاهش 12 درصدی اتکای بودجه به نفت خبر داد، مراجع دیگر، آمارهای متفاوتی را ارایه می‌کنند.

مثلا به گزارش روزنامه «سرمایه»، طبق نظر مرکز پژوهش‌های مجلس و رئیس این مرکز، اتکای بودجه عمومی به نفت در سال‌های 84 تا 87 به ترتیب 44 ، 59 ، 4/50 و 59 درصد بوده و در این سال‌ها افزایش یافته است که در مورد سال 87، قانون بودجه مورد نظر بوده است.

به این ترتیب، اتکای بودجه سال 87 به نفت نسبت به سال 86، 17 درصد و نسبت به سال 84، حدود 34 درصد بیشتر شده است که به نظر می‌رسد علت این اختلاف 29 یا 46 درصدی، تفاوت‌هایی در روش محاسبه است.


نوشته های دیگران ()

87/4/4 :: 11:1 عصر

دبیر اجرایی مجمع روحانیون مبارز با اشاره به این‌که " جلسه شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز یکشنبه با حضور اکثریت اعضا و به ریاست آیت‌الله موسوی‌خوینی‌ها تشکیل شد" مباحث مطرح شده در این جلسه را تشریح کرد.

حجت الاسلام و المسلمین مجید انصاری با اشاره به گزارش کمیته سیاسی مجمع روحانیون مبارز از نشست‌های مشترک با تعدادی از احزاب و گروه‌های اصلاح‌طلب در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری آینده اظهار کرد: مجمع ضمن مهم و حساس توصیف کردن شرایط کشور شرکت در انتخابات آینده را وظیفه ملی و انقلابی دانست و بر ضرورت ادامه رایزنی و مشورت با کلیه گروه‌های اصلاح‌طلب و فعالان سیاسی جامعه برای رسیدن به ائتلاف و اتفاق نظر بر کاندیدای اصلح تاکید کرد.

وی هم‌چنین خاطرنشان کرد: در این جلسه ابتدا شرایط سیاسی و اقتصادی کشور و مسائل مهم منطقه‌یی و بین‌المللی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تهدیدهای رژیم صهیونیستی علیه ایران جنگ روانی به منظور سرپوش گذاشتن بر مشکلات فزاینده این رژیم در داخل سرزمین‌های اشغالی عنوان شد.

وی ادامه داد: همچنین درباره مشکلات معیشتی مردم و گرانی مایحتاج عمومی به خصوص مسکن و نیز ترویج خرافات و طرح برخی مسائل که موجب خدشه‌دار شدن وجهه مردم بزرگوار ایران و نظام جمهوری اسلامی در عرصه بین‌المللی می‌شود، ابراز تاسف و نگرانی شد.


نوشته های دیگران ()

87/3/19 :: 9:43 عصر

مجتبی واحدی سردبیر روزنامه آفتاب یزد در سرمقاله روز یکشنبه این روزنامه با اشاره به تعطیلی خبرگزاری فارس نوشت: برای عبرت گیری مسئولان مستحق‌ترند!

وی نوشت : مشاور رئیس جمهور گفته است <این برخورد - توقیف خبرگزاری فارس - یک تجربه جدید و درس عبرتی است برای اینکه رسانه ها به اصل صحت در خبر، توجه لازم را مبذول کنند.> او می‌تواند همین توصیه را به بعضی مسئولان عالی رتبه و مـیانی دولت نیز بنماید که قبل از هر اظهارنظر علنی و همچنین پیش از هر تصمیم گیری موثر بر سرنوشت مردم، از صحت منابع خبری و تحلیلی خود اطمینان حاصل نمایند.

متن این یادداشت بشرح زیر است:

توقیف سه روزه خبرگزاری فارس، اگرچه اولین مورد از توقیف یک خبرگزاری نبود اما روش اجرای آن منحصر به فرد تلقی می‌شود. زیرا برای نخستین بار یک خبرگزاری خودی، با تـنـبـیـهـی بـسـیـار مـحترمانه مواجه شد. البته توقیف یک خبرگزاری، قبل از آنکه تنبیه دست‌اندرکاران آن رسانه باشد محروم ساختن کسانی است که آن را برای کسب اطلاع، انتخاب کرده‌اند، اما تعطیل کردن سه روزه خبرگزاری فارس آن هم دقیقاً در آستانه تعطیلات پنج روزه کشور و همچنین واگذار کردن اجرای حکم تنبیه به همان خبرگزاری، اقدام بی سابقه‌ای است که می‌توان آن را با مقاومت دستگاههای دولتی در برابر حکم رفع توقیف از خبرگزاری ایلنا مقایسه کرد و آنگاه به هوشمندی آن مقام دولتی آفرین گفت که برخورد اخیر را <یک تجربه و درس عبرت> دانسته است.

بـه هـر حـال، امـروزضـمـن ابراز خوشحالی از بازگشت خبرگزاری فارس به عرصه اطلاع‌‌رسانی، می‌‌توان این سوال را مطرح کرد که آیا فقط رسانه‌ها باید عبرت بگیرند یا مسئولان حکومتی نیاز به عبرت‌گیری بیشتری دارند؟

البته اگر اراده عبرت گیری در سیاستمداران و کارگزاران حـکـومـتی وجود داشته باشد، حوادث عبرت آموز سالها و ماههای اخیر، برای آنها کافی است . خوشبختانه نشانه هایی نیز وجود دارد که ثابت می کند بسیاری از دل ها و دیده‌ها، عبرت بین شده اند . مثلاً تاکید قاطع رئیس مجلس هشتم بر لزوم تقویت نظارت مجلس نشان می دهد که همگان از برخی مسائل سابق عبرت گرفته اند و دیگر کسی به خود اجازه نخواهد داد تحقیق و تفحص مجلس را <کشکی> بخواند . انتقادات بسیار جدی نایب رئیس مجلس هفتم از عملکرد دولت هم ثابت کرد اقداماتی که به تعبیر او بنابر ضرورت حفظ وحدت اصولگرایان انجام شده بود، مایه < عبرت گیری> شده است و همین عبرت، او را وادار کرده است که هر چند با تاخیر واقعیت هایی را با مردم در میان بگذارد . عبارات نه چندان دوستانه در نامه احمدی نژاد به حداد عادل هم می تواند برای روسای بعدی مجلس عبرت ا~موز باشد که اصرار بر همراهی گسترده و گاه غیر قابل توجیه با دولت، همواره به نتایج دلخواه منجر نخواهد شد . تلاش بعضی از مسئولان دولتی برای انـداخـتـن تـوپ گرانی و تورم به زمین مجلس هفتم هم می تواند مایه عبرت برای بعضی از نمایندگان مجلس هشتم باشد تا به قول یک نماینده اصولگرای مجلس هفتم بدانند < مجلس اگر شُل بگیرد، سفت می خورد .> رفتار نسنجیده اکثریت مجلس هفتم و تبلیغات گسترده آنها در خصوص طرح تثبیت قیمت ها و برخی نتایج حاصل از آن نیز درس عبرتی است ‌ ‌تا قانونگذاران و مجریان قانون بدانند <اقتصاد، یک علم است و شعار وتبلیغات،‌ هیچگاه نمی‌تواند خلاء بی توجهی به مبانی علمی را پر کند.>‌‌

‌اما اکنون باید از مقام دولتی که خواهان عبرت‌گیری رسانه‌ها شده است این سوال را مطرح کرد که <آیا حوادث سه سال اخیر ،‌برای دولتی‌ها هم عبرت آموز بوده است؟> آیا مثلا اظهار نظر یک مسئول دولتی که <معرفی مفسدان اقتصادی نه وظیفه دولت است ونه مثمرثمر> نشانه عبرت آموزی از نتایج برخی شعارهای اولیه و تبلیغات گسترده درمورد معرفی تریبونی مفسدان اقتصادی است؟ آیا اذعان رئیس جمهور به تاثیر منفی تبلیغات دولتی پیرامون وام‌های مسکن،‌دلیلی برعبرت‌گیری برخی مسئولان دولتی است و می‌توان امیدوار بود که از این به بعد، اقدامات و اظهارات موثر برامور اقتصادی، بیش و پیش از تاثیرپذیری از جنبه‌های تبلیغاتی، مبتنی بر امور علمی و کارشناسی خواهد بود؟ آیا می‌توان مردم را امیدوار ســاخــت کــه مـسـئـولان دولـتـی از تـاثـیـر مـنـفـی بـرخی سیاست‌گذاری‌های اقتصادی عبرت گرفته‌اند؟ از سوی دیگر، اگر مسئولان دولتی کماکان برصحت و دقت تصمیمات اقتصادی خود تاکید دارند آیا مردم حق دارند که خواهان عــبرت‌گیری نمایندگان اصولگرای مجلس هشتم از برخی اعتراضات هم‌فکران خود در مجلس هفتم باشند که برخی کوتاه آمدن‌ها در برابر درخواست‌های دولت- به ویژه مطالبات بودجه‌ای دولت نهم- را عامل افزایش لجام گسیخته نقدینگی و تورم می دانند؟

الـبـتـه سـوالات مـشابهی در زمینه سیاست گذاریهای خارجی دولت نهم و موضع گیریهای رئیس و اعضای این دولت در برابر مجامع بین المللی و تحولات جهانی وجود دارد. از جمله ایـنـکه آیا مشاوران رئیس جمهور حاضرند از سخنان اخیر البرادعی عبرت بگیرند و اعتراف کنند که برخی خـوش بـینی ها نسبت به گزارشهای پیچیده او، به تعبیر نایب رئـیـس مـجلـس هفتم، تنها مصرف داخلی داشته است؟ آیا خوش رقصی های اخیر اوباما برای اسرائیل، عبرتی برای دولتمردان ما خواهد شد که از این به بعد در اظهارنظرهای خود به گونه‌ای صحبت نکنند که گویی اوباما <عابد و زاهد>ی است که قدرت های پشت پرده امریکا، او را تحمل نمی کنند؟

مشاور رئیس جمهور گفته است: <این برخورد - توقیف خبرگزاری فارس - یک تجربه جدید و درس عبرتی است برای اینکه رسانه ها به اصل صحت در خبر، توجه لازم را مبذول کنند.> او می‌تواند همین توصیه را به بعضی مسئولان عالی رتبه و مـیانی دولت نیز بنماید که قبل از هر اظهارنظر علنی و همچنین پیش از هر تصمیم گیری موثر بر سرنوشت مردم، از صحت منابع خبری و تحلیلی خود اطمینان حاصل نمایند.

اگر این کار انجام شود، حوادث گذشته عبرتی موثر برای آینده خواهد بود و مردم به جای مواجهه با حوادث تلخ، اتفاقات شیرینی را تجربه خواهند کرد که حتی اگر به ادعای مشاور رئیس جمهور، رسانه‌ها آن را مخفی کنند مردم با پوست و گوشت خود آن را لمس می نمایند و قدرشناسی خویش را نیز در انتخابات ریاست جمهوری سال 88 به نمایش می‌گذارند. در غیر این صورت، رفتار مردم در آن انتخابات برای مسئولان دولتی، عبرت آموز خواهد بود.

 


نوشته های دیگران ()

87/2/27 :: 7:16 عصر

امام خمینی نامه ای دارد که در آن رسماً و علناً تاکید می­کند که در فیضیه – که سمبل حوزه علمیه آن روز بود – از کوزه­ای که مصطفی – فرزندشان – آب بنوشد دیگران آن را نجس می­دانند و آب نمی­خورند چون وی فرزند خمینی است عمق غربت امام را نشان می­دهد. امام یک جریان اقلیت روحانی قبل از انقلاب بود که به کمک چند شخصیت انقلابی، افکارش را علیرغم مخالفت جریان سنتی روحانی مطرح کرد.در اوایل نوجوانی در مشهد که بودم، به دور از چشم خانواده با سختی به جلسات دینی روحانیون روشنفکر طرفدار امام مثل آقای خامنه­ای و یا آقایان هاشمی­نژاد و طبسی و چند تن از شاگردان آن­ها می­رفتیم و خود را به فضای کاملاً متفاوت و حتی رویاروی جریان سنتی مذهبی و منبرهای تندو تیز متحجرانه ضد این جریان انقلابی می­رساندیم و لذت می­بردیم. این دو نوع منبر درست در مقابل یکدیگر بودند. منبرهای جریان ارتجاعی اکثریت بودند ولی منبرهای طرفداران امام اندک بودند اما انقلاب را آنها با هدایت امام به وجود آوردند. در سال­های اخیر البته این ارزش­ها کم­رنگ شده­اند و آن مجموعه روحانی مقابل اندیشه­ی امام، رشد فراوانی پیدا کرده­اند. اگر ارزش­های اولیه انقلاب می­خواهد زنده بماند، قطعاً مهم­ترین ارزشی که انقلاب بر آن پایه شکل گرفت، جریان مترقی روحانی به رهبری امام بود که احیاء آن احیاء همه ارزشهاست. آقای احمدی­نژاد البته حرف­های روحانیون را باور کرده و چنین حرف­هایی می­زند ولی منبر آن­هایی را باور کرده است که در برابر اندیشه­های امام و رهبری بوده است، که چنین نتیجه­ای می­گیرد که مسئول کارهای روزمره امام زمان است. به همین دلیل در برابر این موج توهم­گرایی و سوء استفاده از مقدسات مذهبی و دینی حتماً اگر آقای طبسی با آن سابقه – بدون این­که به رفتارهای اجرایی ایشان در بعد از انقلاب کاری داشته باشیم –  به احمدی­نژاد برای این نوع برداشت سطحی و معامله­گری با مقدسات تذکر می­داد. روحانیون دیگری هم که ارزش اندیشه­های مترقی امام را در قبل از انقلاب دنبال می­کردند، اگر گرفتار ملاحظات سیاسی نشده باشند حتماً در برابر این حرف که امام زمان مراسم دانشگاه کلمبیا را اداره کرد و اداره فعلی کشور هم با حمایت مستقیم امام زمان صورت می­گیرد موضع می­گرفتند، هم­چنان­که خیلی­هاشان چنین کردند. آقای احمدی­نژاد و دوستانشان هم اگر پای منبرهایی که انقلاب امام را سازمان دادند می­نشستند نمی­گفتند ما حرف­های شما روحانیون را باور کردیم و این سخنان را گفتیم. بدترین آسیبی که دستاورد این همه رهبران دینی تاریخ شیعه را نابود می­کند، این بازی با مقدسات ملت ایران است که در بدنه قدرت رسمی جمهوری اسلامی که قرار بود بر اساس اندیشه مترقی امام و یارانش اداره شود، با رشد اندیشه متحجرانه ضد اندیشه­ی امام و همراهانش، شکل گرفته است.

محمد علی ابطحی


نوشته های دیگران ()
<      1   2   3      >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ


منوى اصلى

خانه v
شناسنامه v
پارسی بلاگv
پست الکترونیک v
 RSS  v

درباره خودم

لوگوى وبلاگ

شهر...

پیوندهای روزانه

template designed by Rofouzeh